Home » Blog » Hypnotherapie » 9 Tips voor meer rust in je hoofd

9 Tips voor meer rust in je hoofd

door | 19 feb, 2022 | Hypnotherapie, Mindset

 

Altijd maar aan het rennen en in je hoofd alweer bezig zijn met wat je straks allemaal nog moet doen.

Onderstaande 9 tips kunnen je helpen meer rust in je hoofd te creëren:

 

  1. Ga bewegen, ga de natuur in
    Bewegen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Plan pauzes in en ga even lekker naar buiten. Laat al die gedachten even lekker uitwaaien. Je zult zien dat je hoofd daarna weer lekker opgefrist is.
  2. Start met mediteren
    En dat hoeft écht niet gelijk een half uur. Start eerst eens met een geleide meditatie van 5 minuten. Gedachten zijn er nou eenmaal. Door meditatie leer je ze te observeren als wolkjes die ook weer voorbij drijven.
  3. Doe ademhalingsoefeningen
    Het kan je helpen meer uit je hoofd te komen door heel bewust op je ademhaling te letten. Je hartslag gaat omlaag en je gaat je meer ontspannen voelen door de 4 – 7 – 8 ademhaling toe te passen: adem 4 seconden rustig en diep via je neus in, hou je adem 7 seconden lang vast en adem vervolgens 8 seconden lang via je mond weer uit.
  4. Plan me time in
    Om rust in je hoofd en je leven te creëren is het handig om te plannen. Koop daarvoor een leuke weekplanner (Action heeft hele leuke) en plan daarin eerst de tijd voor jezelf. Daaromheen plan je de rest. Met een weekplanner maak je inzichtelijk wat je allemaal wilt doen. En op de momenten dat je iets gedaan hebt kun je het ook weer afstrepen. Uit je hoofd op papier geeft ruimte in je hoofd. Daardoor zie je weer nieuwe mogelijkheden die je anders niet gezien zou hebben.
  5. Focus op één ding tegelijk
    Nog even snel een mail versturen terwijl je de boterhammen staat te smeren of een appje versturen terwijl je de hond uitlaat. En hé….is die stoel al verkocht die je op marktplaats had gezet? Het kost vaak veel moeite om je geest tot bedaren te brengen wanneer je steeds van de hak op de tak springt. Gebrek aan focus is echter een neerwaartse spiraal die je afleidende gedachten en acties verergert. Doe de dingen die je doet met aandacht, plan je taken en bundel ze. Plan in je agenda drie email blokken van een half uur, één in de ochtend, één rond lunchtijd en één aan het einde van je werkdag. Doe dit ook met overige taken.
  6. Zorg voor voldoende ontspanning
    Dat kan door goed uit te rusten, maar juist ook door actieve bezigheden zoals sporten. Als het maar goed voelt voor jou. Ga lekker naar het strand of naar de sauna, ook sporten en dansen zorgt ervoor dat je weer in je lijf komt.
  7. Schrijf het van je af
    Door je gedachten op te schrijven krijg je weer meer helderheid in je hoofd waardoor je makkelijker tot nieuwe inzichten komt. Schrijven lucht ook op, je schrijft het letterlijk van je af!
  8. Her programmeer je brein
    Je gedachten hebben grote invloed op hoe jij je voelt. In positieve én negatieve zin. Je kunt je brein ook her programmeren met positieve overtuigingen. Dit doe je door het herhalen van positieve affirmaties. Luister hiervoor naar de positieve affirmatie podcast van Detangle aflevering: “uit je hoofd naar je hart”. Welke hier te luisteren is op Spotify.
  9. Kom tot rust voor bedtijd
    Zorg ervoor dat je anderhalf uur voordat je gaat slapen je mobiel, televisie en je computer uit zet. Kies een nadere activiteit die je helpt te ontspannen. Luister muziek, ga in een lekker warm bad met lavendelolie of lees een boek. Ook kan je ontspanningsoefeningen doen.

 

Lees ook mijn blog positieve affirmaties

 

Over Daniëlle

Men zegt wel dat dingen die de moeite waard zijn nooit makkelijk zijn. Net als iedereen ben ook ik onderweg de nodige hobbels tegengekomen. Maar ook als het kon, zou ik daar niets aan veranderen! Waarom? Omdat ik op deze reis ontzettend veel geleerd heb en heb kunnen bewijzen dat mijn diensten in de echte wereld resultaat opleveren. En mijn cliënten profiteren van die jarenlange ervaring.

Gerelateerde artikelen

Wat is jouw why?

Wat is jouw why?

Wat is jouw why? Dat is de vraag die ik laatst kreeg. Ik wist meteen dat mijn why te maken heeft met mijn hoogste waarden: vrijheid en rechtvaardigheid.

Lees meer
Dromen is magisch!

Dromen is magisch!

Durf jij te dromen? Durf jij te dromen zo groots als een kind? Vroeger was in je fantasie de bank een machtig groot schip en de grond een oceaan vol gevaren. De hele wereld lag aan je voeten en je was nergens bang voor.

Lees meer
Je brein is geniaal

Je brein is geniaal

Je mindset is een gevolg van emoties en gedrag. Door middel van synapsen in je brein en spiegelneuronen leren we, kopiëren we en wordt alles geautomatiseerd. Je mindset is een verzameling van overtuigingen, hoe je denkt over jezelf en hoe je de wereld in kijkt.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin